-
Tvåstegsverifiering införs för att öka säkerheten i våra e-tjänster
-
Läs mer/See more
-
Från 23 november 2023 inför vi tvåstegsverifiering för våra e-tjänster "Ansökningar" och "Projekt". E-tjänsten "Bedömningar" har sedan tidigare tvåstegsverifiering. Detta gör vi för att öka säkerheten i våra e-tjänster och för att skydda din och övriga användares information.
Tvåstegsverifiering hjälper till att skydda dig genom att göra det svårare för andra att logga in med ditt konto. Då används två olika typer av identitet: ditt lösenord och en kontaktmetod, exempelvis ett mobiltelefonnummer (som även kallas "säkerhetsinformation"). Även om andra kommer över ditt lösenord blir de stoppade om de inte har åtkomst till din säkerhetsinformation.
Vinnova planerar att under 2024 implementera möjligheten för flera personer att samarbeta i en ansökan eller ett projekt. Då kan flera användare logga in med sina egna konton och läsa eller uppdatera information i en ansökan eller ett projekt. Tills denna möjlighet är implementerad kommer det som tidigare att endast vara den användare som skapat ansökan som kan hantera ansökan och projektledaren som kan hantera projektet.
Vi har förståelse för att detta upplevs som opraktiskt för våra sökande och projektgrupper. Vi sätter dock säkerheten främst och vill med tanke på det rådande säkerhetsläget i Sverige göra vad vi kan för att skydda våra användares information.
-
.
-
-
-
1. KONTO- OCH INLOGGNINGSUPPGIFTER
-
-
-
1.1 Hur skapar jag ett konto?
-
Läs mer/See more
-
- Gå till https://portal.vinnova.se. Klicka på "Skapa konto".
- Ange e-postadress och klicka på "Skicka verifieringskod". Ett e-postmeddelande med en verifieringskod skickas till e-postadressen.
- Fyll i verifieringskoden och klicka på "Verifiera kod".
- Ange lösenord, förnamn, efternamn och klicka på "Skapa".
- Ange landskod och telefonnummer och klicka på "Skicka kod" eller "Ring mig".
- Har du valt "Skicka kod" i steg 5 får du ett sms med en verifieringskod som du ska fylla i och klicka på "Verifiera koden".
Har du valt "Ring mig" i steg 5 svarar du när det ringer och trycker på # (samtalet kommer att komma från ett utländskt nummer).
-
1.2 Hur fungerar tvåstegsverifiering?
-
Läs mer/See more
-
Vinnova har tvåstegsverifiering för alla e-tjänster: ansökningar, projekt och bedömningar. Första gången du loggar in måste du skapa ett nytt konto där du även registrerar ditt telefonnummer. När du loggar in behöver du både lösenord och en säkerhetskod via telefon.
Tvåstegsverifiering hjälper till att skydda dig genom att göra det svårare för andra att logga in med ditt konto. Då används två olika typer av identitet: ditt lösenord och en kontaktmetod (som även kallas säkerhetsinformation). Även om andra kommer över ditt lösenord blir de stoppade om de inte har åtkomst till din säkerhetsinformation. Det är också viktigt att använda olika lösenord för alla konton.
-
1.3 Hur aktiverar jag tvåstegsverifiering?
-
Läs mer/See more
-
Om du har skapat ditt konto innan den 23 november 2023 följer du nedanstående steg för att aktivera tvåstegsverifiering. Har du skapat ditt konto efter den 23 november 2023 har du redan aktiverat tvåstegsverifiering.
- Gå till https://portal.vinnova.se. Klicka på "Logga in".
- Ange e-postadress och lösenord och klicka på "Logga in".
Om du har glömt ditt lösenord se frågan ”Hur gör jag om jag glömt mitt lösenord?”.
- Ange landskod och telefonnummer och klicka på "Skicka kod" eller "Ring mig".
- Har du valt "Skicka kod" i steg 3 får du ett sms med en verifieringskod som du ska fylla i och klicka på "Verifiera koden".
Har du valt "Ring mig" i steg 3 svarar du när det ringer och trycker på # (samtalet kommer att komma från ett utländskt nummer).
-
1.4 Hur loggar jag in?
-
Läs mer/See more
-
Om du har ett konto och har aktiverat tvåstegsverifiering följer du nedanstående steg för att logga in. Har du ett konto, men har inte aktiverat tvåstegsverifiering se frågan ”Hur aktiverar jag tvåstegsverifiering?”.
- Gå till https://portal.vinnova.se. Klicka på "Logga in".
- Ange e-postadress och lösenord och klicka på "Logga in".
- Klicka på "Skicka kod" eller "Ring mig".
- Har du valt "Skicka kod" i steg 3 får du ett sms med en verifieringskod som du ska fylla i och klicka på "Verifiera koden".
Har du valt "Ring mig" i steg 3 svarar du när det ringer och trycker på # (samtalet kommer att komma från ett utländskt nummer).
-
1.5 Hur gör jag om jag glömt mitt lösenord?
-
Läs mer/See more
-
- Gå till https://portal.vinnova.se. Klicka på "Logga in".
- Klicka på länken "Har du glömt ditt lösenord?".
- Ange e-postadress och klicka på "Skicka verifieringskod". Ett e-postmeddelande med en verifieringskod skickas till e-postadressen.
- Fyll i verifieringskoden och klicka på "Verifiera kod".
- Om bilden på skärmen ser ut så här efter att du klickat på ”Verifiera kod” följ stegen i variant 1 nedan.
Om bilden på skärmen ser ut så här efter att du klickat på ”Verifiera kod” följ stegen i variant 2 nedan.
VARIANT 1:
- Ange nytt lösenord, bekräfta nytt lösenord och klicka på "Fortsätt".
- Klicka på "Skicka kod" eller "Ring mig".
- Har du valt "Skicka kod" i steg 2 får du ett sms med en verifieringskod som du ska fylla i och klicka på "Verifiera koden".
Har du valt "Ring mig" i steg 2 svarar du när det ringer och trycker på # (samtalet kommer att komma från ett utländskt nummer).
VARIANT 2:
- Ange e-postadress och klicka på ”Skicka”.
- Ett e-postmeddelande med en länk för att byta lösenord skickas till e-postadressen. Om du inte får något e-postmeddelande och nedanstående felmeddelande "Ett fel har inträffat" visas skicka ett e-postmeddelande till helpdesk@vinnova.se
- Om du i steg 2 får ett e-postmeddelande, klicka på länken ”Byt lösenord” i e-postmeddelandet.
- Ange nytt lösenord, repetera nytt lösenord och klicka på "Byt lösenord".
- Nu kan du logga in med ditt nya lösenord och aktivera tvåstegsverifiering.
-
1.6 Hur ändrar jag mitt telefonnummer som används vid tvåstegsverifiering?
-
Läs mer/See more
-
Du kan inte själv ändra det telefonnummer som används vid inloggning med tvåstegsverifiering. För att ändra telefonnummer skickar du ett e-postmeddelande till helpdesk@vinnova.se. Ange i e-postmeddelandet den e-postadress som du använder för att logga in. Du får ett meddelande när du kan logga in igen och måste då aktivera tvåstegsverifiering på nytt med ditt nya telefonnummer.
-
1.7 Hur ändrar jag mitt namn?
-
Läs mer/See more
-
- Gå till https://portal.vinnova.se och logga in med tvåstegsverifiering.
- Gå till "Min profil".
- Expandera "Inloggningsuppgifter" genom att klicka på "+".
- Klicka på "Ändra" och välj "Namn".
- Ändra förnamn och/eller efternamn och klicka på "Fortsätt".
-
1.8 Hur ändrar jag min e-postadress?
-
Läs mer/See more
-
- Gå till https://portal.vinnova.se och logga in med tvåstegsverifiering.
- Gå till "Min profil".
- Expandera "Inloggningsuppgifter" genom att klicka på "+".
- Klicka på "Ändra" och välj "E-post".
-
Om du har projekt kopplade till din nuvarande e-postadress visas nedanstående meddelande. Klicka på ”Fortsätt” för att ändra e-postadress.
”Om du är projektledare och ändrar e-postadress måste du, efter din ändring, kontakta helpdesk@vinnova.se så att dina projekt kan kopplas till din nya e-postadress. Om det handlar om ett byte av projektledare måste du göra en begäran om ändring i e-tjänsten.”
-
Ange ny e-postadress och klicka på "Skicka verifieringskod". Ett e-postmeddelande med en verifieringskod skickas till e-postadressen.
-
Fyll i verifieringskoden och klicka på "Verifiera kod".
-
Om du har projekt kopplade till din gamla e-postadress kommer du nästa gång du loggar in ha tappat dina projekt om de inte innan dess har blivit kopplade till din nya e-postadress. Kontakta helpdesk@vinnova.se och ange din gamla och nya e-postadress så att vi kan koppla om dina projekt.
-
1.9 Hur ändrar jag mitt lösenord?
-
Läs mer/See more
-
- Gå till https://portal.vinnova.se och logga in med tvåstegsverifiering.
- Gå till "Min profil".
- Expandera "Inloggningsuppgifter" genom att klicka på "+".
- Klicka på "Ändra" och välj "Lösenord".
- Ange gammalt lösenord, nytt lösenord, bekräfta nytt lösenord och klicka på ”Fortsätt”.
-
1.10 Efter hur lång tid raderas ett användarkonto i Vinnovas e-tjänster?
-
Läs mer/See more
-
Om du inte loggat in på ditt användarkonto på 2 månader och det inte finns någon kopplad ansökan, projekt, bedömning eller förordnande så raderas kontot automatiskt.
-
.
-
-
-
2. ANSÖKNINGAR
-
-
-
2.1 Räknas mellanslag och radbrytning som tecken?
-
Läs mer/See more
-
Ja, mellanslag och radbrytning räknas som tecken i ansökan.
-
2.2 Vad krävs när man lägger till en projektpart/finansiär i ansökan?
-
Läs mer/See more
-
För att lägga till en projektpart går du först till steget "Koordinator, projektparter och finansiärer". Där söker du fram och lägger till organisationen. Om projektparten har en finansiär (inte Vinnova) söker du fram och lägger till den organisationen under projektparten.
Därefter går du till steget ”Budget” och fyller i projektpartens budgeterade kostnader och eventuellt sökt bidrag. Du måste även fylla i hur mycket finansiering (pengar) som finansiären går in med till projektparten.
Kostnader och finansiering är uppdelade per projektpart och per år. Kostnader är även uppdelade på kostnadsslag:
- Personalkostnader
- Utrustning, mark, byggnader
- Konsultkostnader, licenser m.m.
- Övriga direkta kostnader inkl. resor
- Indirekta kostnader
-
2.3 Jag hittar inte organisationen jag söker?
-
Läs mer/See more
-
Förfina din sökning så mycket du kan, sök med fördel på organisationsnummer och undvik förkortningar. Lägg även till ort i din sökning.
-
2.4 Hur gör jag för att ändra uppgifter på en organisation?
-
Läs mer/See more
-
Vinnova hämtar data gällande organisationer från Dun & Bradstreet som i sin tur hämtar från olika datakällor så som Bolagsverket. Vill du ändra någon uppgift gällande en organisation ska du kontakta Dun & Bradstreet.
-
2.5 Var hittar jag min ansökan som jag började skriva men inte skickade in?
-
Läs mer/See more
-
Din påbörjade ansökan ligger under fliken ”Ansökningar” i ett år efter att utlysningen stängt, därefter raderas den automatiskt.
-
2.6 Kan vi vara flera personer som arbetar med en ansökan?
-
Läs mer/See more
-
Ja. Personen som skapade ansökan i e-tjänsten (huvudsökande) har möjlighet att dela ansökan med EN person (redigerare) som också kan redigera, klarmarkera och låsa upp ansökan på samma sätt som huvudsökande. Huvudsökande och redigerare kan inte arbeta med ansökan samtidigt utan endast en i taget.
Huvudsökande har även möjlighet att dela ansökan med ett valfritt antal personer som endast kan läsa ansökan (läsare).
Det är bara huvudsökande som kan dela ansökan till redigerare och läsare. Huvudsökande kan även ändra behörighet för redigerare och läsare samt ta bort delning.
Se även frågan ”Hur delar jag en ansökan?”.
-
2.7 Hur delar jag en ansökan?
-
Läs mer/See more
-
Se även frågan ”Kan vi vara flera personer som arbetar med en ansökan?”.
För att kunna dela en ansökan måste du vara huvudsökande, det vill säga vara den som skapade ansökan i e-tjänsten. Gör så här för att dela ansökan med EN redigerare och/eller ett valfritt antal läsare:
- Öppna ansökan.
- Klicka på ”Dela” till höger om själva ansökan.
- Skriv in e-post till personen du vill dela ansökan med.
- Välj behörighet (Redigerare, Läsare).
- Klicka på ”Bjud in”.
- Personen du delat ansökan med får ett e-postmeddelande med en länk till ansökan. För att komma åt ansökan måste personen ha ett konto i e-tjänsten och logga in. Se även frågorna ”Hur skapar jag ett konto?” och ”Hur loggar jag in?”.
Ansökningar som en person fått delade till sig visas under rubriken ”Delade ansökningar” på startsidan för ansökningar. Där visas även vilken behörighet (redigerare eller läsare) som personen har till respektive ansökan.
En person som fått en ansökan delad till sig kan se vilka andra som ansökan är delad med genom att klicka på ”Dela” i ansökan, men kan inte själv dela ansökan vidare. Det är bara huvudsökande som kan dela ansökan.
-
2.8 Vad betyder klarmarkera och låsa upp ansökan?
-
Läs mer/See more
-
För att en ansökan ska registreras hos Vinnova måste den vara klarmarkerad. När du fyllt i din ansökan markerar du den som klar genom att klicka på ”Klarmarkera ansökan”.
Klarmarkerade ansökningar kommer automatiskt registreras hos Vinnova när utlysningen stänger. Registreringen kan ta upp till några timmar. När detta är gjort skickas en mottagningsbekräftelse via e-post till den som står för användarkontot som skapat ansökan, projektledaren och firmatecknaren/prefekten.
Om utlysningen har flera registreringstillfällen kommer de ansökningar som är klarmarkerade att registreras hos Vinnova. Ansökningar som inte är klarmarkerade har sökande möjlighet att fortsätta fylla i och klarmarkera till nästa registreringstillfälle.
En ansökan som har blivit klarmarkerad, men som inte har registrerats hos Vinnova går att låsa upp och ändra i. För att ansökan ska registreras måste den klarmarkeras igen innan nästa registreringstillfälle eller innan utlysningen stänger.
En klarmarkerad ansökan som har registrerats hos Vinnova går inte att låsa upp och ändra i.
-
2.9 När registreras min ansökan?
-
Läs mer/See more
-
När du fyllt i din ansökan och klarmarkerat den kommer ansökan att registreras hos Vinnova när ett registreringstillfälle infaller eller när utlysningen stänger.
När den klarmarkerade ansökan är registrerad hos Vinnova skickas en mottagningsbekräftelse via e-post till den som står för användarkontot som skapat ansökan, projektledaren och firmatecknaren/prefekten.
Om det är många ansökningar som ska registreras kan det ta några timmar innan du får mottagningsbekräftelsen. Har du inte fått en bekräftelse via e-post inom 24 timmar ber vi dig höra av dig.
-
2.10 Går det att skicka in en ansökan när en utlysning stängt?
-
Läs mer/See more
-
Nej, när en utlysning stängt går det inte längre att klarmarkera en ansökan. Däremot går det innan utlysningen stängt att låsa upp en klarmarkerad ansökan, ändra i den och klarmarkera den på nytt.
-
2.11 Jag hittar inte min inskickade ansökan?
-
Läs mer/See more
-
Ansökningar som beviljats medel tas bort från Vinnovas e-tjänster 36 månader efter att sista rapporten skickats in och blivit godkänd.
Ansökningar som fått avslag tas bort 36 månader efter beslut.
-
2.12 Är ansökan offentlig så att vem som helst kan begära att få se den?
-
Läs mer/See more
-
Vinnova är en statlig myndighet och lyder under offentlighetsprincipen. Det innebär att vem som helst har rätt att ta del av Vinnovas allmänna handlingar om de inte innehåller sekretessbelagda uppgifter. Ansökan om finansiellt stöd är en sådan allmän handling.
Såsom sekretessbelagda uppgifter räknas:
- enskilds affärs- eller driftförhållanden, uppfinningar eller forskningsresultat, om det kan antas att den enskilde lider skada om uppgiften röjs.
- andra ekonomiska eller personliga förhållanden för den som har trätt i affärsförbindelse eller liknande förbindelse med den som är föremål för myndighetens verksamhet. (SekrL 8 kap. 6 §).
Den sökande kan vid ansökningstillfället ange vilka uppgifter i ansökan som är av känslig karaktär enligt ovan, men det är myndigheten som med utgångspunkt från ovan angivna sekretessbestämmelser beslutar vad som ska sekretessbeläggas.
Om det finns frågor om detta kontakta då vinnova@vinnova.se
-
.
-
-
-
3. PROJEKT OCH RAPPORTER
-
-
-
3.1 Jag vill lämna in en rapport, hur gör jag?
-
Läs mer/See more
-
Logga in i Vinnovas e-tjänster, klicka på fliken "Projekt" och välj aktuellt projekt. Här kan du fylla i och skicka in rapporter. Projektet är kopplat till projektledarens användarkonto och är endast tillgängligt från det användarkontot. Ett e-postmeddelande om detta skickas till projektledaren i samband med beslutet.
-
3.2 Räknas mellanslag och radbrytning som tecken?
-
Läs mer/See more
-
Nej, mellanslag och radbrytning räknas inte som tecken i rapporter.
-
3.3 Jag hittar inte mitt beviljade projekt?
-
Läs mer/See more
-
Beviljade projekt
- kopplas alltid till projektledarens användarkonto (den angivna projektledaren i Vinnovas beslut).
- tas bort från Vinnovas e-tjänster 36 månader efter att sista rapporten skickats in och blivit godkänd.
-
3.4 Hur byter man projektledare på ett projekt?
-
Läs mer/See more
-
För att byta projektledare måste den nuvarande projektledaren göra en begäran om ändring i e-tjänsten.
För att göra en begäran om ändring:
- Logga in i Vinnovas e-tjänst.
- Klicka på fliken "Projekt".
- Om en lista med projekt visas, välj det projekt där projektledaren ska bytas ut.
- Starta en begäran om ändring.
- Klicka på "Ändra projektledare och/eller firmatecknare".
- Klicka på "Ange ny projektledare", fyll i uppgifterna och spara.
- Fyll i "Motiv för begäran om ändring".
- Svara på frågan "Har övriga projektparter godkänt förändringen?".
- Spara och skicka in begäran om ändring.
Det går att avbryta en begäran om ändring som inte har skickats in.
-
3.5 Kan vi vara flera personer som hanterar ett projekt i e-tjänsten?
-
Läs mer/See more
-
Ja. Projektledaren har möjlighet att dela projektet med EN person som får tillgång till projektet på samma sätt som projektledaren. För att det ska gå att dela projektet måste personen ha ett konto skapat i e-tjänsten.
Personen kan fylla i och skicka in rapporter samt starta, fylla i och skicka in begäran om ändring. Projektledaren och personen projektet är delad med kan inte redigera projektet samtidigt utan endast en i taget.
Personen får inte e-postmeddelanden från Vinnova, till exempel aviseringar av rapporter. Dessa skickas till projektledaren.
Om projektledaren byts ut tappas delningen och den nya projektledaren får dela projektet på nytt. Projektledaren kan även välja att ta bort delningen.
Se även frågan ”Hur delar jag ett projekt?”.
-
3.6 Hur delar jag ett projekt?
-
Läs mer/See more
-
Se även frågan ”Kan vi vara flera personer som hanterar ett projekt i e-tjänsten?”
För att dela ett projekt måste du vara projektledare för projektet och personen du delar projektet med måste ha ett konto skapat i e-tjänsten. Se även frågan ”Hur skapar jag ett konto?”.
Gör så här för att dela projektet med EN person:
- Gå till fliken ”Projekt” i e-tjänsten.
- I listan med projekt, klicka på ”Dela” till höger om projektet du vill dela.
- Skriv in e-post till personen du vill dela projektet med och klicka på "Bjud in".
Om felmeddelandet ”Ange e-post som har konto på Vinnova” visas, börja med att kontrollera att e-postadressen är rätt, om den är det behöver personen först skapa ett konto innan det går att bjuda in den.
- Personen du delat projektet med får ett e-postmeddelande med en länk till projektets sida i e-tjänsten.
Projekt som en person fått delade till sig visas under rubriken ”Mina pågående projekt” på startsidan för projekt. Till skillnad från projektledaren saknas valet ”Dela” i listan med projekt.
-
3.7 När ska blanketten projektparts godkännande lämnas in?
-
Läs mer/See more
-
Projektparts godkännande ska vid beviljande av bidrag bifogas startrapporten.
Enligt Vinnovas allmänna villkor gäller att samtliga projektparter, inklusive koordinator, ska fylla i och underteckna blanketten ”Projektparts godkännande”.
Med projektpart avses de aktörer som genomför projektet oavsett om de får bidrag eller inte (finansiär eller underleverantör är inte projektpart). Även om projektet endast har en part ska blanketten undertecknas. Blanketten ska signeras av firmatecknare.
Det är koordinatorns ansvar att skicka ut, samla in och i tid skicka in samtliga godkännanden till Vinnova bifogat startrapporten, se information och blankett projektparts godkännande.
-
3.8 Hur begär man en ändring?
-
Läs mer/See more
-
Logga in i Vinnovas e-tjänst och klicka på fliken "Projekt" och välj projektet. Här kan du bland annat begära ändringar.
Klicka på ”Starta” under ”Begär en ändring” och följ instruktionerna som visas. Glöm inte att skicka in begäran.
Det går att avbryta en begäran om ändring som inte har skickats in.
En begäran om ändring kan göras av projektledaren och den person som projektledaren eventuellt har delat projektet med. Se även frågorna ”Kan vi vara flera personer som hanterar ett projekt i e-tjänsten?” och ”Hur delar jag ett projekt?”.
-
.
-
-
-
4. BEDÖMNINGAR
-
-
-
4.1 Hur blir man bedömare hos Vinnova?
-
Läs mer/See more
-
Vinnova förordnar endast bedömare baserat på behov i en viss utlysning. Kontakt sker därför med utlysningsansvarig som har dialog med den potentiella bedömaren och eventuellt går vidare med förordnandeprocessen.
Vinnova tar inte emot spontanansökningar av potentiella bedömare.
-
4.2 Jag loggar in i e-tjänsterna men ser inte mina bedömningar?
-
Läs mer/See more
-
För att kunna se de ansökningar som du ska bedöma måste du först har blivit förordnad av Vinnova. Du får då ett e-postmeddelande med en länk i för att fylla i din bedömarprofil samt läsa och acceptera förordnandet.
Därefter måste du ha fått ansökningar för bedömning fördelade till dig. Du får då ett e-postmeddelande med instruktioner i och bedömningarna visas på ditt användarkonto i e-tjänsten ”Bedömningar”.
-
4.3 Måste man skicka in sina bedömningar till Vinnova?
-
Läs mer/See more
-
Nej. Dina betyg och kommentarer skickas automatiskt in till Vinnova när bedömningen är komplett ifylld. Du kan ändra i din bedömning fram till att bedömningsomgången stänger. Därefter kan du titta på dina bedömningar fram till att Vinnova expedierar besluten till sökande. Då rensas dina betyg och kommentarer.
-
4.4 Hur ändrar jag mina betalningsuppgifter gällande arvode?
-
Läs mer/See more
-
- Logga in i Vinnovas e-tjänster.
- Klicka på "Min profil".
- Gå in i "Bedömarprofil". Du öppnar bedömarprofilen genom att klicka på "+".
- Under rubriken "Betalningsuppgifter" kan du lägga till och/eller ändra dina betalningsuppgifter.
-
.
-
-
-
5. SYSTEMKRAV FÖR E-TJÄNSTERNA
-
-
-
5.1 Rekommenderade webbläsare
-
Läs mer/See more
-
Vinnovas e-tjänster fungerar med de vanligaste versionerna av webbläsare som Chrome, Edge, och Safari för OS X. Webbläsaren Firefox stöds ej.
-
5.2 Tillåtna filtyper vid uppladdning av bilagor
-
Läs mer/See more
-
De filtyper som tillåts laddas upp som bilagor i ansökan och rapporter har följande filändelser:
.doc, .docx, .txt, .xls, .xlsx, .pdf, .rtf.
-
5.3 Ladda upp zippade filer som bilagor
-
Läs mer/See more
-
Följande 10 varianter på filer är spärrade för uppladdning i Vinnovas e-tjänster:
ZIP, ARJ, ISO, IMG, ACE, RAR, TAR, PAK, LHA, LZH.
Vinnova rekommenderar filformatet pdf.
-
5.4 Bilagor får inte vara lösenordsskyddade
-
Läs mer/See more
-
Filer som laddas upp som bilagor i e-tjänsterna "Ansökningar" och "Projekt" får inte vara lösenordsskyddade.
-
5.5 Elektronisk signering
-
Läs mer/See more
-
Dokument som till exempel projektparts godkännande kan signeras elektroniskt om den elektroniska signaturen finns i original hos Koordinatorn. Vinnova måste kunna verifiera vem som skrivit under och om en programvara/id för e-underskrift används. Verktyg som brukar fungera: Scrive, DocuSign, EduSign och Assently. Adobes verktyg för e-signering fungerar inte.
Filer som laddas upp som bilagor i e-tjänsterna "Ansökningar" och "Projekt" får inte vara lösenordsskyddade.
-
5.6 Går det att använda mobilen?
-
Läs mer/See more
-
Vinnovas e-tjänst för ansökningar är responsiv och fungerar på olika skärmstorlekar. Dock kan det vara svårt att få överblick över exempelvis budgetsteget så vi rekommenderar att man fyller i en ansökan via en dator. E-tjänsterna för projekt och bedömningar är inte responsiva så där går det inte att använda mobilen.
-
.
-
-
-
6. KONTAKT OCH HJÄLP
-
-
-
6.1 Teknisk support
-
Läs mer/See more
-
För teknisk support om e-tjänsterna kontakta helpdesk@vinnova.se eller ring 08-473 3299 helgfri tisdag-torsdag klockan 9.00-11.00.
-
6.2 Frågor om utlysningen
-
Läs mer/See more
-
Frågor om utlysningens syfte, bedömning, bilagemallar etc se utlysningens sida på vinnova.se. Där finns även kontaktuppgifter till utlysningsansvarig.